brainwildchild

Alla inlägg den 16 oktober 2013

Av Ronja Olsson - 16 oktober 2013 21:28

Så efter ett långt, flummigt inlägg skall jag berätta om min dag. 

Började med ett magpass på klubben, därefter kemiprov, lunch, mentorstid, matte, läkare, jernet, hem. Slut!

Inte så värst intressant dag iaf!!

Imorgon skall jag träna tre pass och hålla ett med oscar och Alexandra! :) 

Börjar på morgonen med 45 min promenad, därefter efter skolan, styrka med fokus rygg. Sedan hålla ett pass med 10-14 åringarna, därefter vara med på 15-18 års passet :) Får se när jag dör ;))

Av Ronja Olsson - 16 oktober 2013 20:46

Ja som ni kan läsa på rubriken. Fett rubriceras som en människas värsta fiende. Man kan få cancer, man kan få hjärtattack, diabetes. Tjejer känner sig fula. Killar känner sig fula. Man får ingen partner. Man kan inte göra något åt det. Alltså de första sakerna är väll sant, det är inte hälsosamt!! Men snälla människor kom över det, alla människor är lika vackra, det spelar ingen roll om du är fet eller smal. Man kan tycka att man ser lite smått oattraktiv ut men insidan speglar utsidan. Har du en vacker insida kan det kompensera. Men såklart förespråkar inte jag en fet livsstil. Jag vet själv. När jag vägde som mest mådde jag sämst,Vågen var upp på uppemot 120kg. Groteskt, jag vill inte dö i förtid, jag vill ha en bra framtid och desto snyggare du är desto mer respekt får du och folk lyssnar mer på dig. Sad but true!!! Jag älskar min kropp, jag älskar mig själv, jag älskar min personlighet och min styrka är att jag kan vara jag. MEN såklart tycker jag att det fett jag har sitter i vägen, jag kanske vill ha den där snygga tröjan men ser ful ut i den med fettet. Därför vill jag göra något åt det, jag vill vara den där snygga bruden som alla bara wow hur lyckades hon! Det tar tid. Inget som händer på en vecka. Jag var där i mars/februari, jag tränade som mest, var som smalast och allt var grymt. Men något förstörde allt. Jag gick in i mig själv och mitt psyke bröts ner. Jag mådde dåligt, slutade träna, fick skador och gick upp 20kg på en sommar. Vilket jag nu undrar vad i helvete jag gjorde det, för det förstör för mig nu! Men jag ska träna bort det! Nu innan ajg är fullt igång tänker jag börja träna med ungdomsgruppen innan jag kommer tillbaka till eligruppen efter operationen i december. 


Men åter till ämnet fett. Som ni ser på bilden här under har jag pendlat, tjock, smal,tjock smal. Men JAG är fortfarande JAG. Det är jag, Ronja Linnea Lucky Olsson som är där bakom skalet. Det är fortfarande jag som individ. Vilket gör mig lite förbannad när folk inte ser bakom skalet. När man dömer någon direkt utan att veta något alls. Du vet inte en persons resa eller historia, så du kan inte döma den personen. Det fungerar inte. 


Jag är så lycklig att jag funnit en kille som kan se bortom skalet och se insidan. För det tror jag är det största problemet med tjejer, de är rädd att hitta en kille som tycker att de är feta/fula med mera. Och det är sant, nu för tiden lär man vara snygg för att "ses" av killar. Det får många tjejer att få ätstörningar och må dåligt för att de inte tror att de räcker till, när dem egentligen gör det. Utan det är samhället som format normer som att en tjej lär vara smal för att ses som normal och godkänd av samhället. 


Sluta hata, sluta mobba. Det får inte en människa att bli bättre utan att bli värre. Personer som är stora behöver hjälp, de behöver stöd. De behöver inte få höra att dem är ful eller ser ut som en flodhäst. De behöver veta att någon står bakom dem och vill deras bästa. Så tänk på det när ni är i skolan eller på stan och kollar ner på en tjock person. Det finns något annat bakom. Kanske har den här personen varit med om  något hemskt som gjort att denne mår dåligt och inte kunnat brytt sig om hur den ser ut. Innerst inne mår personen hemskt och vet att denne är fet. 


Ge personen ett leende, inte ett sorgset och lidande leende utan ett hej leende, där ni visar med kropsspråket att ni ser personen. Ni ser bortom fettet och ser personen. Det kan ge en helt ny innebörd. 


Om någon hade lett mot mig och visat att dem brytt sig när jag var som störst och blev mobbad hade jag kanske mått bättre genom åren och inte hade varit så trasig som jag är idag. Innerst inne utan att veta om det är min själ trasig, jag litar inte på folk, jag hatar blickar folk ger mig, jag vill inte se personer i ögonen för att jag är rädd att dem dömer mig och skrattar åt mig. Jag har svårt att lite på vänner och min pojkvän när dem säger något. Jag är rädd att de finns där en sekund men kommer lämna mig sekunden efter. Jag är rädd för att jag inte duger. Mobbningen jag var utsatt för i sex år har lämnat djupa spår idag, spår som inte är synliga på utsidan utan på insidan. I mitt hjärta, i min själ, i mina ögon, i min hjärna. Sår som aldrig kommer läka och som tar tid att laga. 


En tjock person kan bära på så mycket mer än fettet. Den kan bära på ett inre helvete. Tänk på det. Tänk på det när det gäller alla människor. Det finns dem som har varit med om ett helvete, jag är en av dem. Jag vet hur det känns, och jag vill att alla människor ska slippa känna den smärtan jag har känt genom åren. Jag vill att alla människor har ett bra liv.   

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Arkiv

Sök i bloggen

Bloggerfly

Länkar


Skapa flashcards