brainwildchild

Alla inlägg den 11 november 2017

Av Ronja Olsson - 11 november 2017 23:08

Idag var det verkligen sådan dag som jag fick känna på hur jag agerar som sjuksköterska i akuta situationer. Det som man nästan befarat innan jag började min anställning, två fall på samma arbetspass. I båda situationerna kände jag hur värdefull kommunikationen mellan alla parter är för att göra situationen så smidig som möjligt.
I den ena situationen så började allting så lugnt, som ett vanligt fall där man försökte knäcka nöten till vad som är problemet. Men snart upptäckte alla inblandade att det är något som inte stämmer. Något har förvärrats och blivot sämre än innan. Inom loppet av några minuter har hjärtlarmsknappen tryckts in, narkos samt IVA personal på plats. Hjärtstartaren är påkopplad. Första medicinerna givna. Ingen effekt och patienten blev medvetslös. Narkosen agerar snabbt och intuberar. Inser att ett akut lungödem är problemet och röd färgad skum kommer upp ur intubationstuben som nu är i lungan. Samtidigt ser vi indikationer till en akut hjärtinfarkt

Closed loop kommunikation skall/försöker vi anamma och i vissa fall fungerar det bättre än andra. Closed loop betyder mest att allt som sägs, återkopplas just så att de inblandade är alla på samma bana. Till exempel Narkosläkaren säger "Morfin" Jag som sjuksköterska säger "Jag drar upp morfin - morfin uppdraget 1mg/ml i styrka" då återkopplar narkosläkaren med "Bra ge 5mg morfin intravenöst". I och med att IVA sköterskan stod lämpligast till så gav hon då 5mg morfin och säger "Morfon 5mg intravenöst givet" för då vet alla art ordinationen är utförd. Detta gäller det mesta, man kan tillämmpa detta i alltifrån läkemedelsordinationer till omvårdnad. Just för att vara tydlig och att alla ska ha informationen.

I akuta situationer där rädda patientens liv är i fokus så får ingenting gå fel. Allting måste klaffa. Allting måste hanteras på rätt sätt. Idag fick jag verkligen prov på hur jag agerar som sjuksköterska i en sådan här situation.
Och summa sumarum är jag glad, stolt och nöjd med min insats idag.

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Arkiv

Sök i bloggen

Bloggerfly

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards