brainwildchild

Alla inlägg den 20 mars 2018

Av Ronja Olsson - 20 mars 2018 17:03

När ska politiker, chefer och dessa högt uppsatta män och kvinnor förstå? Hur viktigt det är att alla arbetare på golvet är de som styr, eller inte styr riktigt men som leder och som driver Sverige framåt.

Jag jobbar som sjuksköterska på en akutmottagning i mellersta/södra Sverige. Akutmottagningen jag jobbar på är inte den största i regionen men har ett snitt mellan 50 till 90 patienter per dag. Vi får in medicinska patienter, ortopediska, kirurgiska samt urologiska. Vi jobbar dag, kväll, natt. Vi jobbar från 06.45 fram tills 16.00 Vi jobbar 13.30 till 21.30 Vi jobbar 21 till 07. Vi jobbar på midsommar. Vi jobbar på jul. Vi jobbar på påsk. Vi jobbar på våran födelsedag. Vi jobbar på de internationella dagar vi har i Sverige. Vi ställer upp för varandra. Vi arbetar extra pass. Vi byter pass och hoppar in med kort varsel. Ibland får vi får skjuta på vår semester, ändra något som vi har planerat sen länge, avbeställa eller avboka något. Säga "Nej tyvärr.. Jag måste jobba.. Det finns ingen personal".

Vi ställs inför många möten varje dag, Vi får möta många olika patienter. Vi får möta många olika personer.

Vi möter din mamma som nyligen blivit fri från sin bröstcancer, som nu har problem med andningen,kan det vara något nytt? Vi möter din morfar med försvårad hjärtsvikt, svullna underben och nu påverkan på hjärtat. Vi möter din lillebror som brutit benet när han åkte slalom. Vi möter ditt barn som har ont i magen.

Vi möter oroliga, rädda, arga, glada, trevliga och otrevliga patienter. Vi möter både etniskt svenska och utlandsfödda personer. Vi möter förståndshandikappade och personer med neuropsykiatriska diagnoser.

Vi bemöter alla lika. Vi ser alla utifrån samma perspektiv. Vi ser alla utifrån ett holistiskt perspektiv. Vi ser människan och inte sjukdomen, vi försöker göra det här lilla extra, vi hämtar någonting gott att äta. Vi erbjuder en stöttande hand, en kram, ett glatt leende, ett "Ja jag förstår dig" eller "Vi förstår att det känns tufft", vi erbjuder smärtlindring, vi erbjuder mediciner, vi erbjuder gott bemötande, och en bra sjukvård.



En bra sjukvård för mig eller rättare sagt en bra arbetsplats är: där personalen tas om hand. Där personalen får bekräftelse på sitt arbete. Där personalen förstår och inser, Hur viktiga de är för verksamheten. Hur viktig personalen är för regionen. Hur viktig personalen är för Sverige.

Det här skildras inte i lönerna. Det här skildras inte arbetsmiljön. Det här skildras inte i verkligheten. I verkligheten så sliter sjuksköterskor, läkare och undersköterskor, allt de har varje dag för att göra det allra bästa de kan. De flesta gör det roligaste de vet. Jag kan personligen säga att akutsjukvård, det är någonting jag verkligen brinner för.

Jag har varit på min arbetsplats i åtta månader Jag har jobbat på äldreboenden och larmpatrull under min studietid. Jag testade akutmottagningen direkt efter examen och tycker att jag hittat rätt direkt. Jag har helt otroliga kollegor.  För mig spelar även arbetsmiljön och lönen in för att man måste - Trivas på sitt arbete. Man ska trivas med sitt jobb men måste även få vardagen att gå ihop. En stor del i att få vardagen att gå ihop är just lönen.

Det är många som säger "Du är ung" "Du är nyexad" "Du tar på dig för mycket därför har du ingen energi". Nej det är inte sant, sanningen är att jag inte gett upp, jag ser ett extremt berg med motgångar och fördomar. Jag ser kollegor som gett upp. Jag ser kollegor som tog examen samtidigt som mig som är påväg in i väggen. Som efter tre års studier och ett års arbete inser att det är katastrofalt. Det är lönlöst. Jag ser kollegor som jobbat mer än min livsstid som ej ligger lönemässigt över några tusenlappar mer än mig. Problemet på den fronten tror jag verkligen inte är ingångslönen, det är löneutvecklingen. 

Med kompetens, med vilja, med engagemang och med motivation så kommer det leda till bättre sjukvård för Sverige. För regionen och för verksamheten. Tänk er scenariot att alla sjuksköterskor och alla undersköterskor går ut i strejk, alla säger upp sig, vägrar gå till jobbet. Vi har tröttnat. Vi har ledsnat. Hela sjukvårdssystemet i Sverige skulle kollapsa. Vi behöver undersköterskor som ger den allra bästa tänkbara omvårdnaden. Vi behöver läkare som ger den allra bästa medicinska vården. Vi behöver oss sjuksköterskor som är där någonstans mittemellan hjälper läkarna med deras bestyr utför våra egna och hjälper undersköterskorna när det är tufft.
__________________________________________

Det är väldigt tufft att arbeta inom vården, att få träffa patienter och deras anhöriga varje dag. Att få höra livshistorier att få vara en del av deras livshistoria och inte knäckas. Det är tufft att se alla dessa personer som har ett dåligt socialt skyddsnät. Det tufft att se alla dessa missbrukare. Det är tufft att se alla med psykisk problematik. Det är kul att se alla dessa solskenshistorier. Det är jätteroligt att träffa en patient en gång till där de säger allt gick bra sist. Tack för god omvårdnad. Tack för ett gott bemötande och tack för att du var du.

Så många gånger jag fått ett tack av anhöriga och patienter, och även av mina kollegor. Det gör någonting med en. Man blir lycklig. Man känner att det här är det - Jag gillar att göra. Om det är något som jag tycker att politiker och högt uppsatta personer bör ha i åtanke. Så är det att vi på golvet. Det är vi som ska ha eloge tycker jag. Det är vi som står där dag ut och dag in. Vi svettas. Vi skriker. Vi gråter. Vi skrattar och vi gör vårt allra bästa.

Samtidigt lär man ta in vardagen också, om jag jobbar 100% och knappt har tid till att städa mitt hem. Jag knappt tid till att laga mat. Jag knappt tid till att träna. Det kommer generera i en försämrad livssituation i och med att jag kanske väljer att äta dessa snabbmats alternativ. Jag väljer att inte gå och träna. Jag vill känna att jag kan umgås med min sambo när jag kommer hem. Orkar laga mat. Orkar ta en kaffe med vänner.

 

Men det gör jag inte.

 

Man tar ut all sin energi till att göra sitt bästa men även andras jobb. Utan skälig kompensation. Detta kan generera i en ökad ensamhet och brist på socialt umgänge. Det kan leda till psykisk ohälsa, något som studier och forskning har visat är att träning, socialt umgänge och en god livskvalite. Är det viktigaste som finns. En personalstyrka med psykisk ohälsa samt en fysisk ohälsa kan dessutom ge negativt effekt på verksamheten.

Man blir befläckade av varandra. Jag vill att mina kollegor ska må bra. Jag vill att jag ska må bra. Jag vet att en god livskvalite genererar till bättre arbetskraft och bättre arbetskraften ger bättre sjukvård. Vad leder bättre sjukvård till? Tänk på den in!

 

Vad jag föreslår är att politiker och högt uppsatta män och kvinnor inser hur viktig sjukvårdspersonal är i Sverige. Hur viktig alla kategorier är. Hur viktig alla avdelningar och mottagningar är.Alla patienter har samma villkor, samma kvalitet på vården.

 


Det spelar ingen roll för mig om du är en högt uppsatt överläkare, politiker eller kungen själv. Om du är en missbrukare eller en kriminell. För mig spelar ingen roll. Du är en person. Du är en patient.

 

För mig spelar det ingen roll. Jag vill hjälpa dig,  men samtidigt vill jag inte ta slut på min energi och förstöra mina relationer i vardagen. Jag vill kunna umgås med dem och inte bara vila för att få energi för att orka gå till jobbet Jag vill inte ta ifrån den möjligheten, att kunna vara glad på jobbet samtidigt som jag kan le och vara glad hemma. Jag vill ge min familj och mina vänner samma bemötande som jag ger mina patienter, ett leende och ett gott skratt. Men det kan jag tyvärr inte nu. Jag kommer hem. Jag går oftast och kollar - vad behövs göras.



Men


Jag orkar inte

 

 

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Arkiv

Sök i bloggen

Bloggerfly

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards