brainwildchild

Av Ronja Olsson - 30 januari 2017 19:33

Tänkte göra en summering över 2016 tar ungefär två månader i taget för att orka/hinna. Är just nu inne i praktikperioden och har fullt upp. Är helt slut efter en dags praktik. Skall faktiskt gå och lägga mig snart.

Januari 2016

Hade fortfarande uppehåll i skolan då jag gjorde en individuell kurs. Inspark i slutet av månaden vilket var väldigt roligt! Samt packa ihop hela lägenheten då jag och Johan flyttade ihop i Februari igen.

Februari 2016

Påbörjade en ny kurs - Personcentrerad omvårdnad 1 vilket innefattade 5 veckor teori och 5 veckor praktik. Här fick jag äntligen lära mig lite av det medicinsk tekniska i yrket. Jag och Johan flyttade ihop igen. I slutet av Februari åkte jag och Johan på en väldigt spontanresa till London. Detta var den första resan vi gjorde utomlands ihop. Dessa tre dagar i London var otroligt. Ljuvligt. Underbart.

Mars 2016

Jag är faktiskt osäker på vad som hände i Mars då jag inte har så många inlägg (ett enda med bilder från London). Men jag skulle tippa på att jag var inne på praktiken i Personcentrerad omvårdnad 1 vilket var en fem veckors period på strokeenheten i Jönköping. Dessa veckor var otroligt lärorika och har även gett mig grundläggande rutiner i sjukhusarbete vilket jag har nytta för just nu när jag har praktik.

Av Ronja Olsson - 15 januari 2017 23:18

Hemma i -8°, längtar tillbaka till värme och sol. Flytta utomlands! Yes.
Flygningen gick bra, lite turbulens men inte så värst farligt.

Systeryster med sambo hämtade upp mig på Arlanda, tusen tack för det!! Sov hos dem och levde livat både hem och imorse. Tror de tycker jag kan vara rätt dryg ibland/oftast/alltid.

Trodde mitt tåg hem gick 15.30 visade sig vara 16.30 så hade en timme extra tillgodo på tc som inte var så välbehövligt. Mest uttråkande. Testade dock en Juice på Bluebrry och kan absolut rekommendera ABC juicen med +Ingefära/jordgubb/citron, trots hutlösa 85kronor. Förbaskat gott.

Emelie mötte upp mig vid tåget i Nässjö, promenerade bort till Carro då hon skulle sova där och jag gick bums hem till min underbara Jaccuci. Vilket var välbehövligt efter att komma hem till den här kylan.

Imorgon har jag enbart en sak planerat, ett möte med min sjuksköterska på psyk, därefter kommer jag lägga all energi på att plugga!!

Av Ronja Olsson - 13 januari 2017 17:01

Spenderade 2h vid poolen. Simmade 40 längder och solade. Trodde vi var borta 1h bara. Farmor hade stuvade makaroner och korv klart sååå gott. Dock kan inte spanjorer göra något utan socker. Mjölken smakar socker. Grädden smakar socker.

Nu har alla duschat och vi ska gå ned på stan och äta glass allihopa. Därefter hem och packa väskan så det är gjort till imorgon!

Av Ronja Olsson - 13 januari 2017 12:04

Igår var det mulet men samtidigt väldigt varmt de stunder det inte blåste. Gick från San Agustun borr till maspalomas öknen bia strandpromenaden. Stranden. Avslutningsvis kanske 1.5-2km i öknen. Snacka om jobbigt, framförallt med min länga slanka kusin i täten. Fan hon tog nästan död på ma. Haha. Var man så energisk när man själv var 15.

Otroligt vackert dock. Det negativa var att vi hade sand precis överallt eftersom det blåste så mycket. Vilket gjorde att hårbottnen, ögonen, armarna, bhn ( hur fan gick det till) var full med sand. Elvira hade sand i hela ansiktet och hade en klassisk unibrown och mustach. Hahha.

Bjöd lillkusin på pizza på en restaurang vid öknen, själv rog jag en pizza och smirnoff ice. Varför är det alltid godare utomlands? Fick avslutningsvis ett glas Sangria av servitören, on the house. Återigen väldigt gott. Eftersom jag ibte tog concerta idag så valde jag att lyxa till det. Eftersom jag haft en hemsk hosta dessa nätter så slog farmor upp ett glas whisky att smutta på nätterna. Inte min sak så sjukt starkt, fortfarande inte slut. Då jag köpte spansk medicin igår som var riktigt bra. Hostan är nästan helt borta.

Tog en taxi hem till bungalowen där vi chillade hela kvällen. Hade lite födelsedagskalas för andra lillkusin Albin som fyller år nästa vecka. Jordgubbar, grädde och en god Cava till för oss vuxna. Såklart slog jag snabbt händerna pp legot Albin fick och började bygga. Varför tyckte inte jag att det var lika kul när jag var liten som nu?

Idag är sista dagen. Det blåser hemskt mycket men solen är framme så när det är vindstilla så hettar det till. Ligger på solstolen och lyssnar på musik. Tänkt ha en väldigt lat dag där det innefattas kvalificerad tåviftning och glass. Imorgon blir det hemgång till kalla Sverige!

Av Ronja Olsson - 11 januari 2017 23:30

Jag hostar. Jag hostar. Jag hostar tills jag inte får luft. Varit så sen natten vi kom fram. Måste vara acn på flyget som gjorde mig så sjuk eller så är det otroligt mycket dammkvalster och mögel i bungalowen.

Dagen har spenderats vid poolen (simmade 40längder = 1km, stolt över mig själv). Samt på stranden. Inget direkt produktivt men men. Det har varit en väldigt skön samt snabb dag. Känns konstigt att vi åker på lördag redan.

Imorgon skall jag och lillkusin Elvira gå till Masaplomas ökenen. Tar strandpromenaden direkt efter frukosten dit bort. Vandrar i öknen, kollar i lite butiker och kanske äter lunch på någon restaurang. Vi får se.

Av Ronja Olsson - 11 januari 2017 20:30

Vem vill du önska ett gott nytt år till?

Min mamma, hon har haft ett par tuffa år och önskar nu att hon får ett bättre år med förbättrat mående.

Det förtjänar hon!

Av Ronja Olsson - 10 januari 2017 23:36

06.30 ringde klockan.
08.30 gick bussen, trodde det skulle vara en heldag i bergen. Men fram till 12 satt vi på en reklamvisning av ullprodukter. Fick taskigt röd vin. Macka från typ pressbyrån. Var måttligt road då jag betalat 10euro. Lillkusin (liten och liten, 15 år nu) Elvira fick följa med. Stackarn. Därefter började färden (efter ett stopp på ett dåligt cafe/restaurang) mot bergen. Gran Canarias motsvarighet till E4 och därefter upp i bergen. Otrolig utsikt. Otroligt vackert. Åkte igenom Santa Brigida, San Mateo och stannade på Cruz de tejada. Makalös vy. Trodde därefter att vi skulle till Roque Nublo, vilket var det enda jag faktiskt ville till.... Men nej. Det visade dem lite snabbt men inge mer. Ett stopp vid en tjaskig restaurang där man fick betala mat för typ 10 euro om man ville... Därefter till Gran Canarias "grand canyon" för ett 5 min fotostopp o sen hem. Kan INTE rekommendera Skandinaviska utflykter i Gran Canaria.... Åk hellre själv med hyrbil eller lokalbuss. Totalt bluff o båg. Det enda positiva från den här resan var utsikten. Annars så var det en trång (otroligt trång) buss. Saker i broshyren som man skulle till åkte dem inte till. En flera timmars presentation om ullprodukter. Nej fy. Usch. Så less på den här dagen. Hade det inte varit för utsikten och att jag är fattig student så hade jag hoppat av och tagit taxi eller något hem..

Men en otroligt härlig natur på ön. Rekommenderar starkt om man är på ön att hyra en hyrbil och åka runt allt. Jag skulle vilja åka till västkustsdelen på ön nästa gång.

Av Ronja Olsson - 10 januari 2017 20:30

Vad önskar du mer av 2017 som du saknat 2016?

Mer toppar i mitt psykiska mående. Mindre panikattacker och mer självkänsla och mod.

Bättre ekonomi och framförallt stadigare.

Mer träning och förbättrad hälsa.

Mer klarheter inom yrket, färre känslor kring uppgivenhet och hopplöshet.

Jag önskar som man alltid gör - på ett bättre år.