brainwildchild

Direktlänk till inlägg 17 juni 2015

När sanningen kommer fram

Av Ronja Olsson - 17 juni 2015 17:33

Mitt liv har inte varit en dans på rosor, men jag skulle inte vilja byta ut det mot något. Det jag har varit med om, det jag har gjort, har format mig till den människa som jag är idag. Jag har gjort bra och dåliga val, jag har lärt mig av mina misstag och jag har sett vad jag ska göra om och vad jag inte ska göra om. Jag har ett väldigt skört psyke, jag har haft tre – fyra depressioner varav en som jag inte visste om jag skulle ta mig ur. Jag har ständigt panik attacker och ångest. Jag var 11 år när jag drack första gången, jag var 12 när jag förlorade min oskuld, jag var 12 när jag rökte första gången och mellan 13-15 år var jag fosterhemsplacerad. Jag har gjort mer i livet än någon annan 19 åring, jag har sett hemska saker. Jag har varit mobbad, älskad, hatad, beundrad men jag har nog aldrig varit jag. För jag vet inte riktigt vem jag är. Vem är Ronja? Vad vill Ronja göra? Vem vill Ronja bli?


Jag pluggar just nu till sjuksköterska bara för att jag inte vet vad jag vill. Jag har ingen aning, jag har en liten indikation om att jag vill bli forskare, jag har en liten indikation att jag vill jobba med människor, därför pluggar jag till sjuksköterska då det är jävligt brett. Idag när jag gick på stan i Jönköping så sa en försäljare när vi stod och pratade att även han var student men något med ekonomi, då säger han ”Det är ju betydligt svårare det jag pluggar”. Haha ja det kan du tycka ditt jävla stolpskott.


Jag skulle vilja starta en grupp eller hus där tonåringar och barn som är på väg att hamna snett eller har hamnat snett kan få träffas, mötas och stötta varandra. Det tog mig ett jävla bra tag innan jag tog tag i mig själv. Jag tror det behövs där ute, någon inte är en förälder, lärare eller soctant. Någon som själv varit där dem är, någon som kan vägleda och guida. Det hade jag behövt, det hade underlättat min resa som jag gjorde själv när jag tog tag i mitt liv.


Jag kan stolt säga att JAG Ronja Linnea Lucky Olsson, fick 2011 års Teknik och Miljö stipendium av Stora Enso, samma år fick jag Älvkarlebys naturskyddsförenings stipendium och stipendium för att jag gick ut med högst betyg på rotskär. Två år tidigare söp jag varje helg, rökte, bodde i fosterhem och var en riktig idiot. Jag har bott 3 år i Stockholm där jag studerade Naturvetenskap med inriktning ledarskap och där jag med driv och motivation kom med i IF Linnea Boxnings Elitgrupp. Jag var även tränare för dem i 1 år. Jag bor just nu i Småland, jag har bränt många broar, jag står och stampar i en vattenpöl. Men tamefan jag ska ta mig ur den, jag har gjort det förut. Jag kan göra det igen. Jag ska ta min jävla legitimation som Sjuksköterska och jag ska bli en bra sjuksköterska. Jag ska röra om i grytan politiskt sätt någon gång och jag vill hjälpa ungdomar. Jag är full av idéer jag behöver bara hitta en avsats och kasta mig ut. 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronja Olsson - 25 april 2019 11:27

Det är nu dags för mig att avsluta ett kapitel i livet som varit lika fartfylld som en berg-och-dalbana. Lika energirik som ett flak redbull och två burkar koffein piller. Lika känslosam som grinfilmerna på tvn. Lika erfarenhetsberikade som den tjock...

Av Ronja Olsson - 20 mars 2018 17:03

När ska politiker, chefer och dessa högt uppsatta män och kvinnor förstå? Hur viktigt det är att alla arbetare på golvet är de som styr, eller inte styr riktigt men som leder och som driver Sverige framåt. Jag jobbar som sjuksköterska på en akutmotta...

Av Ronja Olsson - 20 januari 2018 18:00

Juni C-uppsatsen godkänd. Examen avklarad. En heldag i Österbo med familjen där vi firade mig. Började min anställning på riktigt den här månaden som sjuksköterska på akutmottagningen i Eksjö.                 Juli   Vi hade många ...

Av Ronja Olsson - 10 januari 2018 13:49

Lite sent men har varken haft tiden eller tålamodet att sitta ned och skriva en resum? av 2017. Det var ett år av mycjet förändringar och utvecklingar inom flera fronter. Men det var ett för jävla härligt år! JanuariNyår firades hemma hos Sofies mamm...

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Arkiv

Sök i bloggen

Bloggerfly

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards