brainwildchild

Alla inlägg under januari 2015

Av Ronja Olsson - 27 januari 2015 19:41

Imorgon hämtar jag nycklarna, imorgon flyttar jag till nässjö. En ny start, en ny början. En återigen hälsosam Ronja, en återigen lycklig Ronja. Får se till att hitta lite smålännings vänner och sen är allt perfekt. Lite rädd för att vara ensam då jag inte känner någon, men jag gjorde det en gång när jag flyttade till Stockholm. Jag kan göra det igen!!!

Av Ronja Olsson - 22 januari 2015 10:21

Idag är ingen bra dag, idag vill jag bara dra tillbaka täcket över huvudet och bara försvinna. Får se när det känns bättre igen. 

Av Ronja Olsson - 21 januari 2015 21:30

En kurs som jag tydde mig mycket snabbare till än föregående kurs. Bakterier, virus, smittspridning, vaccination osv. Så jäkla intressant och kul. Verkligen något som föll mig i smaken. Var mer engagerad och dedikerad till den här kursen. Vi hade många bra föreläsare, en var dock sämre, tror hon mest var nervös och stirrig. Hon snurrade ihop allt och jag gick från lektionerna mycket yrsligare än vad jag var när jag kom. Det var som ett garnnystan i huvudet som inte ville lösas. Dock fick jag hjälp av de andra lärarna med frågor osv. Jag tyckte det var intressant att läsa om sjukdomar då det är en central del i vardagen. Det är mycket influensavirus, magbakterier, svampar och parasiter som orsakar större delen av sjukdomar och sjukdomar inom vården. Som har uppkommit efter att ex en patient legat inlagd på sjukhuset. Ex, är UVI (urinvägsinfektion) en vanlig VRI (vårdrelaterad infektion) hos inlagda patienter. VRI har ökat radikalt under åren och är just nu ett väldigt stort problem. Trots bra hygienrestriktioner så följs inte dem. Vilket jag kan tycka är synd. Vi fick även göra en labb i den här kursen, var dock en labb som nionde klassare kunde gjort, så var mest uttråkande, hade hoppats att vi hade fått göra mer saker. Det intressanta under labben var när vi spritade händerna och förde dem senare under UV ljus för att se vilka delar vi missat att desinfektera. Usch, efter det är jag "expert" på att sprita händerna på jobbet!!! 


Slutbetyg :  C 

 

Av Ronja Olsson - 21 januari 2015 14:56

Det blev jobb ändå, så glad för det! Ska jobba i en ny grupp också, i gr B. Vilket jag aldrig gjort, det positiva är att jag får mer kunskap och nästa gång jag är i gruppen kommer jag inte vara lika lost. Ska gå tidigare till jobbet endast för att ta reda på vart jag ska osv. Kommer ihåg när jag var i gr C för första gången, jag hade inte så mycket koll alls. Haha, det enda jag visste var vad som skulle göras, allt annat hade jag inte koll på. Jag gillar mitt jobb, det är socialt, jag träffar många trevliga personer och det känns verkligen som om mitt arbete är viktigt och behövligt. 


Imorgon är det tvättdags, samt plugg plugg plugg. 

Av Ronja Olsson - 21 januari 2015 10:03

Varit vaken i ungefär 30 minuter nu, eller ja, jag vaknade till lite lätt när Johan gick upp men somnade om väldigt fort. Har drömt väldigt många konstiga drömmar. Jag har hjälpt batman med ett uppdrag där jag var nära på att bli skjuten ;) Vi red därifrån på en vacker svart friserhäst, hahah. Jag drömde även om att min tavla jag har i sovrummet hade krympt och gått sönder. Haha, alltså vafan! Jag var jätteledsen och skyllde allt på johan, det var hans fel att tavlan krympt. Tavlan betyder mycket för mig då själva motivet köpte pappa till mig när han var i Egypten för en massa år sedan. Men själva ramen har min farfar gjort. Det är det enda minnet från min farfar, jag har inga bilder eller så, utan det är bara minnen från när vi träffades och den här tavlan. Vilket gör att den betyder väldigt mycket för mig. Är alltid orolig när den transporteras att den ska gå sönder!


Nu har jag fått i mig frukost och kollar på våra pinsamma kroppar, faktiskt ett intressant och lärorikt program. Trodde jag skulle få jobba idag. men nej... Har fortfarande mycket tillgänglighet dit lagt så jag hoppas att jag får jobba två tre gånger till innan februari. Detta för att pengarna jag tjänar på jobbet, sparar jag undan och kommer använda i sommar till hyra osv. Just nu har jag 2000:- undanlagt men ajg behöver minst 10000:- till hyra och räkningar, men sedan vill jag kunna köpa mat också ;) 

Senare ska jag gå bort till biblioteket och plugga, får så mycket mer gjort där! Samt stå på crosstrainern i ca 45 min. 

Av Ronja Olsson - 20 januari 2015 21:30

Läste den här kursen i början av terminen. Alltså min första kurs, allt var nytt, skolan, lokalerna, studenterna. Ja allt. Väldigt nervös och jag visste inte vad som förväntades eller vad som behövdes. Tyckte att det var ett jobbigt ämne överlag då det var inte så svart på vitt, utan mer ett tänka ämne. Läs det som står i böckerna och reflektera. Mycket omvårdnads och samhällsbegrepp. Jag är bättre på de mer naturvetenskapliga delarna så det passade inte mig så mycket. Tror jag gick på alla föreläsningar osv. Kursen var givande, jag fick även gå ut på praktik en dag och "skugga" en sjuksköterska. Dock var det en av dem tråkigaste dagarna jag varit med om och hade tankar om att byta linje. Dock var det försent. Kände verkligen inte att jag kommer vilja jobba på en medicin avdelning senare, kanske till en början men absolut inte större delen av min karriär. Jag fick en bra bild av omvårdnadsdelarna och mycket av det jag lärde mig tog jag med mig tillbaka till jobbet. Kändes som om jag fick bra kunskaper som jag hade nytta av i hemtjänsten. 



Slutbetyg : E helt okej, var rädd att jag skulle få F.

 

Av Ronja Olsson - 20 januari 2015 18:40

Jag gjorde något som jag faktiskt aldrig brukar göra.. Gå ut på promenad när det är dåligt väder. Vet att det aldrig är en bra ursäkt men jag blir på sämre humör av att gå ut när det regnar eller så, visst känslan är skön när jag kommer in igen, 

Men nu tog jag tag i mig själv, jag ligger bara och sover och har ingen motivation alls nu, har varit så i några veckor vilket är ledsamt. Visst jag kör på crosstrainern, men jag tror att jag lär komma bort härifrån att det är det som är felet. 

Men iallafall, jag gick ut i 40 min. Det små regnade, var allmänt kyligt, ganska mörkt så när jag gick in min väg i skogen slog jag på lampan på mobilen. Jag SPRANG en bit också, var inte mycket alls för det var halt och jag höll halvt på att ha ihjäl mig, men det var första gången på ja, jag vet inte hur länge. Kände mig stark, var inte alls lika jobbigt för knäna som jag trodde att det skulle vara. Så ska börja lägga in lite jogging bitar nu när jag är ute och går. Känns som om jag är på rätt väg. Har bestämt mig för att mäta mig men itne väga försen i sommar. Dels för att den siffran som står inte är så viktig det är mer hur jag ser ut. När jag var som snyggast vägde jag 81 kilo. Var mycket på vågen men inte lika mycket i spegeln. 


Juste fick mina nya träningskläder, ett par av byxorna, dem som jag längtade mest till var jättekonstiga. Skitsnygga men på insidan av byxorna så var det något konstigt klister som inte alls kändes bra. Så det blir retur på dem. Men mina Puma tights var jättesköna. Dem satt åt bättre än mina andra byxor och kändes bra. Hade på dem på promenaden och jag är mer än nöjd med dem! Surt att dem andra var konstiga, men så kan det vara ibland.


Nu ska jag duscha och sedan lägga mig i sängen eller soffan och sova/vila. Jag är jättetrött. Har börjat använt Lifesum igen, då när vi åt lunch igår så hade min klasskamrat börjat använda den. Kan vara kul att ha någorlunda koll på vad man äter! Just nu har jag inställt att jag ska äta 1500kcal, igår åt jag ca 1300 och idag har jag ätit 1100 så ska ta en macka lite senare också. Inte bra att äta för lite heller. 

Av Ronja Olsson - 20 januari 2015 13:09

Adressändrat - check

Beställt internet - check

Tecknat försäkring - check

Besiktat bil jäveln som inte gick igenom. Avgasupphängningen är bristfällig, vass kant på stänkskärmen, fjädrar fram helt slut, brosrös rostigt. Jag orkar inte!!! NÅGON SOM VILL KÖPA EN RESERVDELSBIL FÖR 4000?

Tänkte sälja den för 7, men syncringen är sönder till 4;ans koppling. Skitgrejer.. Den fungerar och går, inget fel på växellådan, de är bara det att den låter lite när man lägger i 4 an. Så hittade en tjej som vill köpa den för 6000. Men nu orkar jag inte lägga ned en enda krona på skithögen, allt är i fintskick annars, finns mycket att ta från bilen så 4000 borde jag väll få? Åhh, Johan jobbar kväll, hoppas att jag inte somnat, så att han kan säga om han kan laga alla fel, han testade att laga handbromsen men det gjorde inget. Biljävlar. Annars får jag lägga ut annons imorgon på den. Så får man se om någon tar den. 

 

Får väll köra upp den till gävle annars och ställa av den hos pappa. Så kanske han kan laga den och låta den stå där ett tag. Får se, pengar till att laga den har jag inte, skulle behöva dem till i sommar. Men man får göra så gott man kan...Less.se

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Arkiv

Sök i bloggen

Bloggerfly

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards