brainwildchild

Alla inlägg den 16 november 2010

Av Ronja Olsson - 16 november 2010 20:15

Kom precis hem från bibloteket där Benny Grunfeldt berättade om vad han var med om  i andra världskriget.

Jag kan verkligen inte förställa mig hur hemskt det var att leva som jude i tyskland under 2:A världskriget. Att behöva skiljas från sin familj, att leva med att se miljoner med döda kroppar runt om sig, känna lukten av brända lik. Det skulle ha ihjäl mig, det är ett stort mirakel att Benny stod där och berättade för oss idag, han blev dömd till döden tre gånger i Auschwitz, men klarade sig undan, han tänkte hela tiden att han skulle klara sig ur detta och berätta för världen hur grymma nazizterna var.

Det är ofattbart att  något sådant här har hänt, hur tänker folk egentligen? Att en människa har psyket till det är något helt otroligt, tänk dig att du har ihjäl 12,000 männsikor varje dag? Jag kan inte föreställa mig det. Jag är väldigt glad att Benny kom och berättade sin historia för oss. 


Nu ska jag göra klart HK arbetet ska göra det så bra som möjligt, skriver jag MVG på den här får jag ett MVG annars sänker jag mitt betyg till VG, så allt hänger på den här uppgiften......   

Av Ronja Olsson - 16 november 2010 15:20

Lugn dag i skolan, förutom på praktiska trodde jag skulle få göra det till nästa vecka, så allt gick åt helvete! 

Chilla nu sen ska jag och Jennifer på en föreläsnig Benny grynfeldt ska ha.  

Han är en överlevare från Auschwitz!

  

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Sök i bloggen

Bloggerfly

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards