brainwildchild

Direktlänk till inlägg 11 januari 2013

Skadeinlägg

Av Ronja Olsson - 11 januari 2013 16:55

Ja tänkte att det var dags för inlägget med alla mina skador uppradade! Det är bara några få som jag märker av dagligen och resten visas ibland. Men allt jag har

  • Medfödd främre korsbands skada i båda knäna
  • ryggproblem, Nack och axlar
  • V armbågsproblem
  • Muskelförslitning i vänster fot
  • handled

Korsbandskadan är som sagt medfödd och förvärrad av att jag vägt runda 120kg, från knäskadan har jag fåt belastningsskador på rygg, nacke och axlar. Eftersom jag har gått fel och haft fel ställning, samt att ajg inte gjort något åt skadan för att den upptäcktes så sent.

Okej ska försöka förklara vad korsbandskadan är... Alltså mitt främre korsband är för långt jämfört med mitt bakre. Så skelettet och musklerna fäster inte helt korrekt med varandra det blir glapp, vilket gör att jag får ett ostabilt knä och har det jätte lätt att delarna åker isär. Inte helt korrekt beskrivning men kan inte sammanfattta det bättre. Jag bygger upp knäna succesivt och jag känner av det ibland bara. Vilket jag är lycklig över. För tre år sedan präglades jag utav att knät hoppade isär. Vilket var hemskt! För att jag belastat och gått fel för att undvika knäna så har min rygg och axlar tagit skada, men allt börjar kännas bättre. Kan inte göra annat än att styrketräna och bygga muskler.

   

Så nu till alla ridskador jag fått, ramlade av Moltas när jag hoppade för tre år sedan och gav mig en blödning i armbågen + någonting med muskeln. Detta gör att när jag skuggas och övervrider eller översträcker armbågen gör det förbannat ont. Även om jag lägger all vikt på vänster hand endast om jag tex gör armhävningar gör det svinont! Inget direkt jag kan göra åt förutom att bygga upp armmuskler over all och inte översträcka.

Vänster foten har åkt på många stukningar och vrickningar vilket har gjort att mina muskler har blivit "utdragna" eller något sånt, fattade inte vad min läkare sa. Vilket gör att jag inte är så stabil i min vänsterfot, speciellt när jag rider så känner jag av det eftersom jag inte har bästa skänklarna, därför rider jag ofta med sporrar och spö på vänster sida. När jag väl rider vill säga.

Sedan ännu en ridskada, min handled har fått lite stryk när jag tagit emot mig när jag ramlat av så även här en förslitningsskada i muskler och leder, då dem är något utdragna.


Sedan har man väll lite hjärnskador också ;D

Men det är dessa skador jag har som jag vet om och har utrett en gång i tiden och känner av ibland.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronja Olsson - 25 april 2019 11:27

Det är nu dags för mig att avsluta ett kapitel i livet som varit lika fartfylld som en berg-och-dalbana. Lika energirik som ett flak redbull och två burkar koffein piller. Lika känslosam som grinfilmerna på tvn. Lika erfarenhetsberikade som den tjock...

Av Ronja Olsson - 20 mars 2018 17:03

När ska politiker, chefer och dessa högt uppsatta män och kvinnor förstå? Hur viktigt det är att alla arbetare på golvet är de som styr, eller inte styr riktigt men som leder och som driver Sverige framåt. Jag jobbar som sjuksköterska på en akutmotta...

Av Ronja Olsson - 20 januari 2018 18:00

Juni C-uppsatsen godkänd. Examen avklarad. En heldag i Österbo med familjen där vi firade mig. Började min anställning på riktigt den här månaden som sjuksköterska på akutmottagningen i Eksjö.                 Juli   Vi hade många ...

Av Ronja Olsson - 10 januari 2018 13:49

Lite sent men har varken haft tiden eller tålamodet att sitta ned och skriva en resum? av 2017. Det var ett år av mycjet förändringar och utvecklingar inom flera fronter. Men det var ett för jävla härligt år! JanuariNyår firades hemma hos Sofies mamm...

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Sök i bloggen

Bloggerfly

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards